Mainonnan tunnistettavuus

22.04.2021

Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi se, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja. Mainonnan tunnistettavuus siis edellyttää, että nämä tiedot annetaan esimerkiksi mainostekstin alussa, eikä esimerkiksi sen lopussa tai tekstin keskelle sijoitettuna.

Mainoksen on oltava tunnistettavissa mainokseksi vaivatta esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Mainonnan tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia kanavia ja muotoja, myös sosiaalista mediaa.

Yleisiä periaatteita ovat:

  • Kaupallisia viestejä ei saa piilottaa muuhun viestintään.
  • Mainostaja on markkinoinnissa voitava tunnistaa.
  • Piilomainonta tai peitelty mainonta ei ole koskaan hyväksyttävää.

Suomessa ei ole erityistä markkinointilakia mainontaa sääntelemässä. Sen sijaan markkinointiin ja mainontaan sovellettavia säännöksiä on lähinnä kuluttajansuojalaissa ja laissa sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa.

 Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

Emmi Kaunisto - analysoiva blogi
Kaikki oikeudet pidätetään 2021
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita